خدمات مربوط به حمل و نقل زمینی ما، به صورت هفتگي از مراکز اصلی بویژه در اروپا (آلمان، فرانسه، ايتاليا …) به ايران و کشورهای ديگر برقرار ميباشد. حمل و نقل زمینی از مواردی است که در موضوعاتی چون اقتصاد، جذب توریسم و … مطرح میباشد. شیوه حمل زمینی محموله ها به وسیله ی کامیون ها و تریلی های کفی و چادری در ناوگان زمینی یا حمل به وسیله ی ناوگان ریلی امری کاملا رایج و مرسوم است، سالیان سال است که عمده محمولات کشورمان از مبدا ترکیه و اروپا و به مقصد عراق و افغانستان و کشور های CIS از این روش استفاده می کنند. از مزایای این روش عدم نیاز به تخلیه و بارگیری مجزا در بندر و یا تخلیه و بارگیری به وسیله ی جرثقیل های بندر و خطرات ناشی از طوفان و باران ها در حمل دریایی می باشد. البته در این روش حمل معمولا زمان بسیار کمتر از حمل دریایی خواهد بود. دسترسی برای حمل و نقل دریایی به همه نقاط مقدور نیست بسیار از کشور ها هیچ راهی به مرز های آبی ندارند و یا اگر هم دارند مسیر آبی مستلزم دور زدن دنیاست. حمل زمینی راه حل مناسب و امن برای اکثر محمولات می باشد . ارزش کالاها در این روش از حمل دریایی بالاتر و کرایه حمل های نیز بالاتر است. این روش حمل در حالت تریلری خود به صورت FTL و LTL یا خرده بار می باشد که در این حالات زمان حمل افزایش یافته و محموله باید در انبار فورواردر در مبدا COORDINATE شود.
حمل و نقل جاده ای یکی از قدیمیترین راههای جابجایی کالا در جهان می باشد که از نظر قیمت و سرعت جهت حمل بسیاری از کالاها و محموله ها مناسب است ، در حال حاضر بخش عمده ای از حمل و نقل کالاها در جهان از مسیر جاده ای صورت می پذیرد و از این رو شرکت حمل و نقل بین المللی چکاد ترابر پارس جهت رفع نیازهای مشتریانی که از حمل زمینی کالا و ترانزیت، استفاده می کنند خدمات مختلفی را ارائه می کند.
سرمایه مورد نیاز برای حمل و نقل زمینی بسیار کمتر از شیوه های دیگر حمل و نقل از جمله حمل و نقل ریلی، حمل و نقل هوایی و دریایی است.
مزیت مهم حمل و نقل جاده ای حمل کالا و محموله بصورت درب به درب یا از انبار به انبار است.
حمل و نقل زمینی برای حمل کالا و محموله ها از مناطق روستایی مناسب است که راه آهن، راه آبی و یا هوایی ندارند.
حمل و نقل جاده ای یک مزیت بزرگ نسبت به روش های دیگر حمل و نقل دارد و آن انعطاف پذیری این روش است. راه ها و زمان بندی را می توان با توجه به نیازهای افراد تنظیم کرد بدون اینکه عدم تعهدی به وجود بیاید.
تاخیر در حمل و نقل از جانب واسطه های بارگیری و مدیریت واسطه ها امری اجتناب پذیر است. محموله ها را میتوان مستقیما در وسیله نقلیه جاده ای بار زد و مستقیم در مقصد تخلیه کرد.
حمل و نقل جاده ای برای حمل کالاهای حساس مانند ظروف شکستنی و ظروف شیشه ای، که ریسک آسیب بالایی در فرآیند جابجایی دارند مناسب است.
اگر بخواهیم بلا فاصله کالاها را به مقاصد مختلف بفرستیم ، حمل و نقل جاده ای از حمل و نقل ریلی و حمل و نقل دریایی به مراتب سریعتر است. در بین این گزینه ها حمل و نقل دریایی سرعت کمتری دارد.
در مقایسه با دیگر شیوه های حمل و نقل، روند بسته بندی درحمل و نقل جاده ای پیچیدگی های کمتری دارد. برای حمل کالا به صورت جاده ای و زمینی نیاز به بسته بندی کمتر بوده و یا اصلا نیازی به بسته بندی وجود ندارد.
یکی دیگر از مزیت های حمل و نقل زمینی این است که تجار بزرگ میتوانند به راحتی وسایل نقلیه خود را در اختیار داشته و محصولاتشان را به بازار بدون مشکلات تاخیرهای رایج حمل کنند.
در نهایت در همه انواع حمل و نقل بین المللی از جاده ها نیز استفاده میشود. حمل و نقل جاده ای به عنوان یک تغذیه کننده حالت های دیگر حمل ونقل مانند حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی است.
با وجود امتیازات مختلف حمل ونقل زمینی و جاده ای این روش محدودیت هایی نیز دارد برخی از این محدودیتها از این قرارند