در دنیای امروز، حمل ونقل دریایی کالا و محموله ها به دلیل استفاده از آب های بین المللی و سهم عمده در انتقال كالا های جهانی از توجه خاصی نسبت به سایر بخش های حمل و نقل بر خوردار می باشد . عمده ترین شیوه حمل کالا ها بصورت بین المللی، حمل دریایی می باشد این روش به واسطه حداقل هزینه و نبود نیاز به راه سازی و ایجاد خطوط راه آهن و جاده از دیر باز مورد استقبال تاجران بوده است البته هزینه زمان در این نوع حمل کالا افزایش می یابد و برای کالا های بسیار ارزشمند که حجم اندک و وزن کمی دارند روش مناسبی نیست. عمده محمولاتی که از این روش حمل استفاده می کنند به وسیله کانتینرها ی ۲۰ و ۴۰ فوتی محمولات را جابه جا می کنند البته محمولات بزرگ و حجیمی مثل گندم و برنج به وسیله ی کشتی های فله بر مخصوص حمل آن کالا (نفت توسط کشتی های نفت کش و گاز توسط کشتی های مخصوص حمل OPG) حمل می شوند. برخی از ماشین آلات با ابعادی که اصطلاحا کالای OOG یا OUT OF GAGE خطاب می شود در کانتینر معمولی جا نمی شوند در این حالت از کانتینرهای روباز و یا بقل باز OPEN TOP و FLATRACK استفاده می شود، در مواردی که حجم و ابعاد کالایی که قرار است بصورت دریایی حمل شود، بسیار خارج از محدوده باشد باید از کشتی های BREAK BULK و کشتی هایی که بر روی عرشه خود فضا برای قرار دادن محموله های باری نیز دارند استفاده شود.
در دنیای امروز کالاها به دلایل مختلف به منظور کاربرد در صنایع مختلف تقسیم بندی میشوند. مثلا از لحاظ تغذیه، کالاها به دو دسته خوراکی و غیرخوراکی تقسیم میشوند، از نظر یک متخصص علم شیمیکالاها به سه دسته کالاهای معدنی، نباتی و مصنوعی تقسیم بندی میشوند و یا میتوان آنها را به دو گروه کلی کالاهای مایع و جامد گروه بندی نمود. آنچه در زمینه انواع مختلف کالا، لازم به یادآوری است این است که هر گروه و صنفی، کالاها را بسته به نیاز و حرفه شغلی خود به طبقات اصلی و فرعی تقسیم کرده از آنها استفاده نموده و یا فقط آنها را حمل مینماید. در دنیای حمل و نقل دریایی از آنجا که بحث جابجایی مقادیر زیادی کالا بر پایه وزن و حجم از یک نقطه به نقطه دیگر مطرح می باشد، باید کالاها را برحسب شرایط و امکانات مورد نیاز برای حمل و نقل دراز مدت دریایی تقسیم بندی نمود. برای اینکه حمل و نقل دریایی توجیه اقتصادی داشته باشد، کشتی ها که عامل مهم دیگری پس از نوع کالاها میباشند، باید طوری ساخته شوند که بتوانند مقادیر وسیعی از یک یا چند نوع کالا را در یک یا چند انبار خود جای دهند.
در این بخش به روش های حمل و نقل دریایی اشاره می کنیم :
شرکت چکاد ترابر پارس قادر به حمل دریایی کالا از بنادری که امکان ارسال کالا به صورت مستقیم به ایران نمی باشد , به روش Cross Stuffing می باشد. در این روش حمل و نقل دریایی , کانتینر حاوی محموله از یک کشتی به کشتی دیگر انتقال می بابد . این شرکت نیز قادر به حمل دریایی به روش cross stuffing برای مشتریانی که تمایل به صدور مجدد بارنامه با شرایط درخواستی و مورد نظر خود دارند, می باشد.
شرکت چکاد ترابر پارس همچنین قادر به حمل و نقل دریایی کالا به روش ترانشیپ , حمل و نقل دریایی کالا از طریق تغییر کشتی می باشد, برای بنادری که امکان حمل دریایی کالا از آنجا به صورت مستقیم مهیا نمی باشد , را دارد. جریان انتقال غالباً با تخلیه و بارگیری مجدد کالا همراه است.
شرکت چکاد ترابر پارس برای حمل و نقل دریایی کالاهایی که به صورت حجیم می باشند و بارهایی که بدون هیچ گونه بسته بندی وارد کشتی می گردند, نظیر آرد, گندم, شکر , پنبه و غیره تدابیری اندیشیده و قادر به حمل دریایی این کالاها به روش اجاره کشتی, رزرو یا چارترینگ کشتی می باشد.
شـرکت چکاد ترابر پارس بـا برخـورداری از امکـانات گسـترده در زمینه حمـل و نقل دریایی, قادر به ارائه سـرویس های مطـمئن و ویژه جهـت حمـل دریایی کالا و همین طور حمل دریایی محمولههای صـادراتی و وارداتی بـه صـورت گروپاژ و پروژه ای می باشد. هشـرکت WRS همچنین قادر به حمل دریایی کـالاهای متنوع اعم از خشک، مایع و غیره را در وزن و حجم های مختلف به صـورت گـروپاژ و پـروژهای از ایـران بـه سـایر نقـاط دنیـا و بالعکس را دارا می باشـد.
کالاهایی فله کالاهایی هستند که بدون هیچ گونه بستهبندی وارد کشتی میگردند. مانند آرد, شکر , پنبه , غلات ,سنگآهن، سیمان، شکر، املاح معدنی، فسفات، ذغال و غیره.
شرکت چکاد ترابر پارس قادر به ارائه خدمات یخچالی به صورت کامیون و دریایی می باشد.در خصوص حمل دریایی کالاهای فاسد شدنی نظیر ماهی , میگو و … این شرکت دارای تجهیزات لازم و کافی در بنادر بارگیری و تخلیه می باشد.
شرکت چکاد ترابر پارس قادر به حمل و نقل دریایی کالا به روش غیر مستقیم بوده و در این حالت برای مشتریان بارنامه با شرایط درخواستی صادر خواهد گردید.
این ماده بخش عظیمیاز تجارت جهانی دریایی را به خود اختصاص میدهد و عموما به وسیله کشتی های غول پیکر با ظرفیت بیش از یکصدهزار تن حمل و نقل میشود. در مراحل مختلف پالایش نفت خام، مشتقات متفاوتی نظیر انواع بنزین، گازوئیل، نفت سفید، روغن و غیره، به دست میآید.شرکت حمل و نقل بین المللی چکاد ترابر پارس در زمینه حمل و ترانزیت مشتقات نفتی و پتروشیمی نیز فعال است،